torsdag 20 maj 2010

Är ni någon slags skolmagister här?


Själv har Bo Högberg inte varit så mycket för att buga och bocka här i livet. En gång när han ganska oanmäld dök upp dök upp vid Anita Lindbloms konkurs uppgörelse vid Södra Roslagens häradsrätt. Vid sådana tillställningar brukar det inte vara så mycket folk i rätten, men då var det fullspikat. Rättens ordförande var en kortväxt karl i 60-årsåldern. Röd i ansiktet med en blick som Morastål bakom glasögonen. Högberg klev fram. Ordförande stirrade på honom. Såg ut som han skulle få slag.
- Ni tuggar tuggummi!
- Gör jag?
- Här ska inte vara några tuggummin i min rättssal!
Röt den mäktige. Högberg tittade ut genom fönstret och sa
- Är det här någon skolklass?
- Det här är ingen skolklass det är ni jag tilltalar herr Högberg
- Jamen är ni någon slags skolmagister här?
- Sluta tugga! Jag förmodar att ni är proffsboxare Bo Högberg?
- Ja det är det och jag tänker inte ta ut något tuggummi!
Bosse tuggade. Ordförande var nu blå i ansiktet, och virvlade runt med händerna som om han letade efter ett skjutvapen. Till slut kom förhandlingarna igång så smått. Advokaterna pratade sitt, rätten sitt. Anita Lindblom sitt. Bosse Högberg sa också några ord, fast ingen bett honom.
Advokaterna och rättens ordförande kom inte överens. Högberg tuggade.
Efter två timmar såg ordförande helvild ut.
- Vi tar en timmes paus! Vrålade han.
- Nej föresten vi tar en och en halv timme! Det finns en lucka i lagen sa ordförande.
Först då tog Högberg ut tuggummit. Han höll fram det mot ordförande
- Stoppa det här i luckan då.

1 kommentar:

  1. Det är jag och Bosse som är Bosöns badass nummer ett och två!

    /Christian "Majjen" H-B

    SvaraRadera