onsdag 7 april 2010

Dagbok från fängelse Härlanda 1968


Dagbok från fängelse
Lördag 24 augusti
Jag fick blommor idag. Jag trodde inte mina ögon. Blommor existerar helt enkelt inte i denna värld jag lever i. Det var från Jokkmokks-Jocke.
Så glad jag blev. Det värsta brott man kan göra sig skyldig till innanför murarna är att stjäla. Det låter paradoxalt när det sitter 200 dömda tjuvar här.
Men att stjäla cigaretter eller tobak, snus eller något annat är belagt med psykiskt dödsstraff. Den som gör sig skyldig till det kan hälsa hem. Den regeln borde alla ta med sig ut.
Jag ska här ifrån. Jag är förklarad psykiskt frisk, ska till Tillberga för att av tjäna straffet. Men min tid på Härlanda kommer jag aldrig att glömma.
Det borde stå: ”I som här inträder, låter hoppet fara” på porten.
Bosse Högberg 1968

Jörgen Kruth sprang 4x1000 meter med 1,30 min vila första tre på 3,45min sista på 3,39. Han ligger bra till för ett kanon värde på Cooper som blir på måndag

1 kommentar:

  1. Hittade denna blog när jag sökte på Härlanda fängelse 1968

    Min pappa jobbade på Härlanda nåt år eller två före 1968. Han hade go kontakt med flera som satt inne och besökte dem även sen han slutat. Jag, som var i fyra fem års-åldern fick följa med ibland. Kommer inte ihåg så mycket annat än att jag fick en "brudkista" i present av en av gubbarna. Jag var med i ett lussetåg 1968.

    Nu till min fråga. Efter lussandet på scenen var det uppträdande. Jag skulle gärna vilja veta vem det var. Gjorde stort intryck på en liten tös när alla i publiken var totalt hänryckta och tjoade. Inbillade mig att det var Johnny Cash men han kom inte till Sverige förrän några år senare tror jag. Min far är död så kan inte fråga honom.
    Nån som vet vem musikern var?

    SvaraRadera