tisdag 1 september 2009

Meterlång tanke på en hundrades sekund


En yrkesboxares ögon. Möjligen kan man se det på ögonbrynen är lite svullna efter ett par spräckningar. Men det särskilda med dem kan man berätta så här:
Om någon slår ett slag på låtsas mot ens ansikte så blinkar man till. Bo Högberg blinkar inte – inte ens om slaget är på riktigt. När det kommer, söker han med öppna ögon efter en blotta i den andres gard. Det tog honom några år att byta ut blinkreaktionen mot duckreaktionen.
”Jag ser slaget komma och drar undan huvudet ett par centimeter. Det tar stinget ur snytingen”. De flesta boxare lär sig aldrig sluta blinka". Varför klarade Högberg det?
”Jag är kall. På det här viset:
Ibland när jag sitter i ett flygplan så tittar jag ner och tänker att om vi störtar nu så blir man till kräm. Det är möjligt men helt utanför min kontroll och inget mer med det.
En gång satt jag i en bil som plötsligt girade av vägen. Jag tänkte en meterlång tanke på en hundrades sekund: Nu Bosse så duckar du åt sidan och skyddar huvudet med armarna så fixar sig resten. Det gick bra. Men de flesta tänker i panik: Nu kommer jag att kastas ut genom rutan och blir krossad och hjälp! Och så blir det så!”

Ola Rapace körde tung styrka.

Ryck/knäböj 6x4
Knäböj/fram 5x5
Bålrullning/Fällkniv 3x3
Dips 12x4
Pullover 12x4
Biceps 12x4
Triceps 12x4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar