lördag 25 april 2009

Söndag 26/4 09 Jag kunde ha dödat honom!

Bosse Högberg - Arthur Zemla AUSTRIA TKO 4 03-feb Göteborg 1967

Bosse innan matchen ”Jag skall slå killen i bitar”. Bosse menar att i ringen måste man vara elak. Där ges igen pardon.


Efter Bosse Högbergs tuffa comeback i ringen mot Österikaren Zemla spreds ett oroande ryckte: Bosse är märkt! Inte så att han darrar på händerna eller sluddrar. Men hans näsa är sned, han har ett otäkt jack under höger öga och hans vänstra ögonlock hänger. – Snack, säger bosse mitt ansikte har fått personlighet.


Bosse Högberg slog sönder käken på Arthur Zemla på tre ställen i sin comeback. Han slog en lång vänster, Zemla svarade med en höger, Bosse duckade och nitade in en kort, snärtig höger, som fick det att låta som när en trädgren knäcks.


Här slås Zemlas käke av på tre ställen. Zemla var försvarslös och matchen bröts

Högberg slog aldrig ned Zemla trots att han knäckte käken på honom. Österrikaren halkade och föll. Högberg skrattade åt att Aftonbladet, som fick det till ”Zemla kastades som en vante i ringen” och ”grimaserade av smärta”. – Jag såg direkt att käken var bruten, säger Bosse, hade inte en tanke på att slå ett slag till. Då hade han dött.

Domaren uppfattade relativt sent hur illa skadad Zemla var – Det var ju jag som egentligen bröt matchen. Det var ett snärtigt slag inte speciellt tungt, säger Bosse.


Bosse använde sig av sin nya stil mot Zemla. Det skall bli hans melodi i fortsättningen säger han själv. Han boxades kallt, avvaktande och kontraslog. Knocken var en kontring. – Jag skall inte förivra mig, tänkte jag, berättar Bosse. Ibland när jag kände att den där gamla strits lusten rann på mig och jag ville rusa på och kurras så fick jag hålla igen. Det måste nästan sett löjligt ut.

Ola Rapace vilar hela Söndagen

1 kommentar: